Luxustermékek és részvényeik a gazdasági válságban

Mit jelent a luxus? Alapvetően társadalmi szinttől és történelmi korszaktól függően mást és mást jelent, de ami minden korszakban valami egységet képez, talán az, hogy a luxus egy viszonylag szűk kör által elérhető termékek és szolgáltatások gyűjtőfogalma. A múltban luxus volt mosakodni naponta, luxus volt laktató, jó minőségű ételekhez korlátlan mértékben hozzájutni.

De manapság is luxus sok helyen tiszta ivóvízhez jutni, megfelelő lakóhelyen lakni. Modern korunkban a luxus szintén egy viszonylag szűk réteg által elérhető, megvásárolható termékek és szolgáltatások összességét jelenti. Míg a Napkirály korában nem hirdették öles reklámok, hogy „mosakodás helyett parfüm a bőre őre, használja és jó szagú lesz tőle!”, addig manapság a luxus, mint életérzés, életforma jelenik meg a médiában. Álmok netovábbja egy-egy női trendmagazinban szereplő táska, cipő, ruha. Közös jellemzőjük, hogy limitált darabszámban készülnek, áruk elsősorban nem a terméket, hanem a termék márkáját „árazza be”, mindennapi használatra ritkán alkalmasak, vagy nagy feltűnést keltenek. Ki ne jegyezné meg azt a hölgyet, aki egy Mini-ből száll ki, balkezében az elmaradhatatlan „játékkutya”, jobb karján az elmaradhatatlan Louis Vuitton tatyó, ruhája Dior vagy Gucci, cipője Ralph Lauren, a napszemcsi Ray-Ban, nyaka pedig Tiffany-ban erős. Ha társaságban van, akkor pedig nagy valószínűséggel nem Éva Vermut-ot iszik, hanem inkább Moet pezsgőt vagy Henessy konyakot. De legfőbb jellemzője a hölgynek, hogy ezeknek a termékeknek a vásárlását döntően párjának VISA vagy Mastercard „társkártyájával” követi el.(tisztelet a kivételnek!:))

Milyen érdekes, míg a nők nagy-nagy előszeretettel próbálják megszerezni maguknak ezeket a luxustermékeket, az urak lehet, hogy bele sem gondoltak, hogy ők is birtokolhatják ezeket a márkákat. Nem arra gondoltam, hogy egy Hermes öltönyös úr LV táskában libben be az irodájába, de a megtakarításai közé (ha marad a vásárlások után) megveheti őket részvény formájában. Vicces, ugye? De még viccesebb, hogy az elmúlt évek gazdasági válságában egy szegmens van, amin nem igazán fogott a válság baltája. Igen, ez a luxustermékek piaca. Sőt, most még talán sokkal jobban lehet „hivalkodni” azzal, ha valakinek még a mostani helyzetben sem kell az árcédulával foglalkozni és a környezetbarát TESCO szatyor helyett „környezetének barát” LV vagy Prada táskával jár bevásárolni bélszínt vagy lazacot „a panelben élő Kovácsnéval ellentétben, aki hó vége felé már csak a far-hát árak jegyzését figyeli”.

Ez a növekedés nemcsak a termékeket, hanem a termékeket gyártó cégeket is pozitívan érinti. Tehát aki ennek az elit körnek a vásárlója, lehet ennek az elit kör részvényeinek a vásárlója is. Aki férfiként tényleg birtokolni szeretné ezeket a termékeket, megveheti részvényként is. Jobban mondva azon cégek részvényét, amik tőzsdén vannak, és nem családi tulajdonban tartva, féltve őrzik „alkotói szabadságukat”. Az elmúlt időszak arra is jó volt, hogy aki „beleunt” a luxus gyártásába, most jó áron meg is szabadulhatott ettől a „luxustól” és egy másfajta luxusban folytathatja életét.
Játszhatunk egy olyan játékot, amit a gyerekek az öltöztető babákkal szoktak játszani, ahogy felöltöztetjük „celeb” babánkat, megnézzük, milyen cégek termékeit adjuk rá, és ezeknek a termékeknek milyen részvényei vannak.(részvények tetőtől talpig)

A fehérnemű legyen Stella McCartney. 2008-ban tervezett a Bendon cég számára egy fehérnemű kollekciót. Ha luxusfehérneműre vágynak, Stella-t válasszák. A brand manapság a PPR (ticker: PRTP:xpar, ár:104 Eur) céghez tartozik. Ha veszünk ilyen részvényt olyan márkák „tulajdonosai „lehetünk, mint pl. a Gucci, az YSL, vagy Alexander McQueen. A PPR meghatározó szereplő a luxustermékek piacán. Legfőbb tulajdonosa François-Henri Pinault, akinek a felesége könnyen öltözhet a luxuscikkekbe. Ki ez a hölgy? Hát Salma Hayek. A fehérneműre egy szintén luxusharisnya dukál. Válasszuk ezt Christian Dior-tól (ticker: DIOR:xpar, ár:91 Eur),aki évtizedek óta a luxus és a konzervatív megbízhatóság szinonimája. Az alapító halála után (1957) egy ideig (1961-ig) maga YSL vezette a házat. Jelenleg a cég 70 %-át a Groupe Arnault birtokolja, tehát közvetve az LVMH cég a tulajdonos. Ha valakinek a párja ilyen termékben tündököl, az egy kis Dior részvénybe is csücsül(het). Az „ördög (is) prada-t visel.” Viseljen a „nőstényördög” is PRADA-t (ticker: 01913:xhkg, ár:34,65 HKD). Nem hiába, az egyik legbefolyásosabb divatmárka, termékei státusszimbólumot jelentenek.

A ruhát viselő hölgy partnere már a cég részvényeit is megveheti, hiszen hosszú-hosszú évek vajúdása után megjelentek a hong-kong-i tőzsdén. Miért éppen ott? Mert a luxusipar legnagyobb felvevő piaca Ázsia. Itt „nincs válság. „Útját állja a kínai Nagy Fal”. Cipőt Ralph Lauren-től (ticker: RL:xnys, ár:146,18$) viselhet az öltöztető Baba. A cég védjegye a lovaspólós embléma. Az ujján a gyűrű és a nyakán a lánc Tiffany-tól (ticker: TIF:xnys, ár: 75,4$) való. Ha csak Audrey Hepburn csodálatos alakítására gondolunk (Breakfast at Tiffany’s), megértjük miért tart ott a cég 174 éve, ahol. „Ahogy belépek, máris megnyugszom. Az a felséges csend és fennkölt ragyogás… Úgy érzem, hogy ott semmi rossz nem érhet. Hogy biztonságban vagyok.”

De azért, hogy rossz idő esetén meg ne fázzon, viselje a Burberry(ticker: BRBY:xlon, ára: 11,89 GBP) viharkabátját. Így nem ismerős? De ha azt mondom Casablanca és Humphrey Bogart vagy Amudsen vagy Audrey Hepburn? Ugye, hogy beugrik? Napszemüveget pedig a Luxottica cég (ticker: LUX:xmil, ár:20,65 Eur) termékei közül válasszon. Nem is hallottak róla? Dehogynem, csak inkább a márka ismerős, mint a cég. Mert, ha a „Babára” Ray-Ban napszemüveget adunk, azt már mindenki ismeri. Szépségápolási cikkekből az Estée Lauder (ticker: EL:xnys, ár:112,5$) termékeit ajánljuk. Ahogy az alapító mondta: „ A legszebb arc a világon? Az Öné!” Ezért lehet a cég 65 éve az elegancia, a luxus és a megbízhatóság márkája.

Ahhoz, hogy sok minden női dolog elférjen valahol, kell egy táska. A TÁSKA. Amit messzi földről mindenki megismer. Egy ikon. Louis Vuitton (ticker: LVMH:xmil, ár:108,6 Eur) táskája. Sok nőnek van, de 100-ból 99 hamisítvány és csak egy az igazi. Mert az igazi annyira drága. A híres monogramot és ezzel a cég arculatát az alapító fia 1896-ban teremtette meg. Mára az induláskori bőrtáskákkal foglalkozó cég egy hatalmas, luxusiparági társaság (Louis Vuitton Moet Henessy) része. A táskába belefér a világmárka parfümje is, amit megvehetnek a Douglas (ticker: DOHG:xetr, ár: 28,13 Eur) valamelyik üzletében

Mi hiányzik még? A kocsi. Baba kocsi, de nem babakocsi. Mini. Szintén egy ikon, ami jelenleg a BMW csoport tagja. Tehát akinek a „csaja” Mini-t vesz, az a számlájára BMW részvényt (BMWG:xetra ár:51,7Eur) tesz. Ha nőcis délutánt terveznek, a lányok a Starbucks (ticker: SBUX:xnas, ár:42 USD) kávézóban trécselnek. Tehát kedves urak, ha már hölgyeik élvezik a luxust, Önök miért ne élvezhetnék? Élvezzék a luxust a luxuscégek részvényein keresztül. Persze az urak számára is megadatik a luxustermékek élvezete, de kevés olyan úr van, aki hölgyének „társkártyájával költ” a luxusüzletek csábító világában. Biztos van ilyen, de az egy másik kávéház!
 

 

Ziegler Mátyás - Győr

Megjelent a Gentlemen's Choice decemberi 2011/1. számában
 

Címkék: portfolioblogger

A bejegyzés trackback címe:

https://tozsdemamor.blog.hu/api/trackback/id/tr873530655

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.